Yrittäjä, muistathan myydä!

Kirjoittaja Teija Rantanen 15.05.2017 0

Yrittäjä, onko sinun palkkasi haluamallasi tasolla? Toinen kysymys, onko sinun palkkasi keskiverto palkansaajan palkkaa korkeammalla tasolla?

 

Fakta on se, että kaksi kolmasosaa yrittäjistä tienaa alle Suomalaisen keskivertopalkan verran, joka tuli julki yrittäjien tulot- ja verot selvityksessä 06/ 2015. Ja se on sitten selvää, että palkkataso ei nouse millään muulla kuin myynnillä. Pitää myydä enemmän ja paremmin!

 

Vaikka yritykselläsi juuri nyt olisi myyntiä ja kalenterisi olisi tällä hetkellä täynnä uusia projekteja, tämä ei ole ikuista ja katsoessasi peräpeiliin, olet varmasti samaa mieltä. Suorittaessasi olemassa olevia tilauksia, on samalla katsottava tulevaisuuteen sekä ymmärrettävä miten myyntiä tehdään erilaisia myyntikanavia hyödyntäen. Huolimatta siitä minkä alan yrittäjä olet. Toisaalta jos yrityksesi on juuri nyt siinä tilanteessa, että ei ole riittävästi asiakkaita, on nyt oikea aika aloittaa aktiivinen myynti.

 

On selvää, että ”somessa” pitää olla monella erilaisella tavalla ja jatkuvasti. Tähän lopputulokseen olen ainakin itse tullut, josta osoituksena uudet asiakkaat, jotka ovat kertoneet ottaneensa minuun yhteyttä juuri kotisivujamme tutkimisen jälkeen. Esimerkiksi LinkedIn ja yrityksen kotisivut ja ym. some, ovat paikkoja, joissa yrittäjän on ehdottomasti näyttävä ja kuuluttava.

 

Olen havainnut, että LinkedIn on erityisesti tärkeä yritykseni näkökulmasta, koska yrityksemme toimii täysin verkossa ja asiakkaat useasti haluavat käydä katsomassa yrittäjän profiilia ja uskoakseni siksi, että haluavat tulla tutummaksi kanssani. Tässä kohdassa myös muistutan, että ”somessa” satunnainen oman yrityksen yhteystietojen päivittäminen ja uuden tuotteen / palvelun tietojen lisääminen, ei ole sitä kuuluisaa ”somettamista” eikä todellakaan missään määrin myyntiä! Edes se, että laitat yrityksesi palvelut näkyville erilaisiin ”some” kanaviin, ei ole myyntiä vaan tämä on tuote-esittelyä. Vai oletko eri mieltä? Ja tuote-esittely ei tuo sellaista myyntiä, jolla voi huutaa hurraa huutoja loistokkaista myynti suorituksista.

 

Oletpa sitten toiminut yrittäjänä pitkään tai lyhyen aikaa, on myynnin säännöt samat. Kaikki alkaa siitä, että on ymmärrettävä, että pitää tehdä sitä ihan perinteistäkin myyntiä. Paraskaan keksintö maailmassa ei mene kaupaksi, jos ei sitä myy. Kysy vaikka tehdäänkö kaupat, kunhan vain kysyt kauppaa. Mutta ensiksi pitää tietysti pitää löytää asiakkaat. Missä ovat asiakkaat? Kenelle voi myydä?

 

Verkostoituminen on tärkeä myynnin kanava, mutta tälläkään verkostolla et tee mitään, mikäli et osaa sitä hyödyntää. Kysy suoraan verkoston jäseniltä, että miten on mahdollista aloittaa yhteistyö. Tee aloite!

 

Ihan se perinteinen B2B-myynti tarkoittaa asiakkaan kontaktointia puhelimitse ja sopimalla tapaaminen. Mitenkäs sitten se B2C-myynti?  Ihan sama juttu. Ja jos sinulla sattuu olemaan kivijalka putiikki muista, että asiakkaalle pitää jäädä käynti putiikissasi mieleen.

 

Yrittäjä, ole rohkeasti erilainen, näytä asiakkaille tekemiseesi liittyvä into, ole innovatiivinen ja ennen muuta aktiivinen uusasiakashankinnassa! 

Jaa artikkeli

Keskustele