Viisi vinkkiä verkkokurssin markkinointiin

Kirjoittaja Sani Leino 04.03.2018 0

Erilaiset asiantuntijat ovat yhä kiihtyvämpään tahtiin alkaneet hyödyntää verkkovalmennuksia ja muita online-materiaaleja tuomaan oman osaamistaan laajemmin näkyväksi, mikä on kaikkien kannalta ehdottoman hyvä asia. Enää aikataulu tai syrjäinen sijainti ei ole esteenä erilaisen osaamisen kerryttämiseksi, vaan virtuoosiksi voi opiskella yhä useamman aihepiirin alla oman kotisohvan kautta. Samalla lisääntyvä tarjonta asettaa omat haasteensa, miten ihmeessä löytää oikeat asiakkaat verkon valtavirrasta?

No niin, Verkkokurssi on vihdoin valmis— mitäs nyt?

Tässä on ensimmäinen haaste, mihin moni asiantuntija törmää. Monet huokaisevat helpotuksesta, kun videostudion valonheittimet on sammutettu. “Nyt voin laittaa verkkokurssin myyntiin ja siirtyä seuraaviin seikkailuihin!”

Valitettavasti verkkovirtuoosini, olet vasta puolivälissä myyntimaratonia. 
Olet vertauskuvallisesti saanut verkkokurssisi valintatalojen valikoimiin, mutta nyt paketoidulle osaamisellesi pitäisi myös löytää riittävästi ostajia.

Nyt verraton verkkokurssisi pitäisi saattaa muidenkin kuin mummin ja työkavereiden tietoisuuteen.

 

Tässä viisi vinkkiäni verkkokurssin markkinointiin verkossa:

 

 

1. Vietä aikaa kohdeyleisösi parissa — älä frendien fiidissä

Moni markkinoinnin moniottelijakin hairahtuu harhaan ja päätyy postailemaan uunituoretta markkinointimateriaalia vain omassa uutisvirrassa. Peukkuja ja poskipusuja tulee kymmenittäin, mutta myyntiviisari ei värähdä vähääkään, vaikka sormenpäät ovat puuduksissa promootiosta. Syy on seuraava: oma kontaktiverkosto ja kaveripiiri on harvoin oikea kohderyhmä kurssillesi. Tarvitset siis viestinnällesi vastaanottajia, jotka ovat etsimässä osaamistasi tai kiinnostuneet koulutustuotteistasi, työkaverin tykkäyksillä ei liikevaihto lisäänny.

Käytä siis aikaa etsiäksesi oikeat kohdeyleisöt viestinnällesi verkosta.

 

Hyödynnä hästägejä

Viestiessäsi verkossa, helpota osaamistasi etsiviä asiakkaita lisäämällä aihetunnisteet sisällöillesi. Nappaa lisäksi käyttöösi Twitter Tweetdeck ja seuraa sopivia aihetunnisteita (Hashtag), joiden avulla pääset osallistumaan oikeanlaisiin keskusteiluihin. Kommentoi kiinnostavia keskusteluavauksia ja keskustelun edetessä voit sopivan hetken koittaessa tuoda esille omaa tarjontaasi aihepiiriin liittyen.

 

 

Rohkeasti ryhmiin

Yksi merkittävimmistä muutoksista, mitä esimerkiksi Facebookin algoritmimuutosten myötä on tapahtunut, on erilaisten ryhmien sisäisten keskustelujen nouseminen yhä useimpien uutisvirtoihin. Näinollen erilaisissa ryhmissä käydään entistäkin aktiivisemmin keskusteluja ja myös etsitään jatkuvasti osaajia ja ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin. Hyviä ammatillisia ryhmiä löytyy oikeastaan aiheeseen kuin aiheeseen, joten laita hakukenttään aihepiiri ja liity ryhmään missä uskoisit, että voisit auttaa asiakkaitasi verkkokurssisi avulla. Tämän lisäksi on olemassa erilaisia mainosryhmiä, joissa voit vapaasti puffata omia kurssejasi.

 

2. Osallistuta auktoriteetteja ja vaikuttajia mukaan markkinointiin

 

Paras viestinviejä tuotteellesi ja palvelullesi on tietysti tyytyväinen asiakkaasi. Mikäli suinkaan mahdollista, pyri ottamaan tyytyväiset asiakkaasi mukaan markkinointiin. Kerää ylös kokemuksia aiemmista vastaavista toteutuksista, joista asiakkaasi saivat arvoa osaamisesi avulla. Hyvin useasti asiakkaat ovat aidosti valmiita suosittelemaan, mutta jostain syystä suosituksia ei vain uskalleta kysyä. Kuten Nielsenin tunnetusta ‘ Global Trust in Advertising tutkimuksesta käy hyvin ilmi, luotamme läheisiimme kaikista eniten kaikista markkinointimuodoista.

Mikäli kyseessä on ensimmäinen toteutus, tai asiakkaitasi ei ole saatavilla, pyri saamaan mukaan joku alan auktoriteetti, joka voisi alleviivata osaamistasi kyseisen aihepiirin alla ja täten madalta ostamisen kynnystä kun alan auktoriteetti vahvistaa osaamisesi. Voisitko antaa tietyille vaikuttajille testiin oman verkkokurssisi, jonka jälkeen he voisivat antaa autenttisen palautteensa, jota voisit hyödyntää? Voisitko tehdä jonkun yhteissisällön jonkun alan ammattilaisen kanssa, jolloin hänkin yleisönsä saisi viestin verkkokurssistasi?

 

3. Luo sisältöjä tukemaan laajempaa teemaa

Teitkö verkkokurssin tarkkaan valitulle kohderyhmälle, jotta saisit nimenomaisesti autettua joitain nimenomaisesti heidän ongelmissaan? Hyvä, olet siis aidosti pohtinut tarkkaan kohderyhmäsi ja olet ratkomassa jotain olemassa olevia ongelmia. On kuitenkin hyvä välillä myös laventaa hieman kohderyhmää, jos tavoitteena on laajemman tietoisuuden kasvattaminen. Osa markkinointisisällöstäsi voi olla hyvinkin laajempaakin yleisöä puhuttelevaa, jonka sisällä tarjoat vielä syventävää oppia tiettyjen aihepiirien ympärillä verkkokurssillasi. Kaikkia ei välttämättä kiinnosta mistä elementeistä rakentuu ravintorikas aamiainen, mutta kokonaisvaltainen hyvinvointi ja tehokkaampi jaksaminen työssä kiinnostanee kaikkia.

 

4. Kierrätä kulmia ja kokeile erilaisia sisältömuotoja

Tuntuuko, että markkinointi toistaa toinen toistaan toistavempaa toistoa?  Kokeile erilaisia sisältöformaatteja sanomasi levittämiseen, jolla saat sisältösi avattua useammasta kulmista ja erilaiselle kohdeyleisölle. Kokeile esimerkiksi veloituksetonta webinaaria markkinointivälineenä, jossa avaat ilmaiseksi isompaa aihekokonaisuutta, jonka jälkeen voit tarjota kiinnostuneille lisäopiskeltavaa verkkokurssisi avulla. Voisitko avata tarjoamasi verkkokurssin sisältöä ja vastata yleisimpiin kysymyksiin esimerkiksi Facebook -livelähetysten avulla? Voisitko ajatella esimerkiksi aiheiden avaamista vieraiden avulla podcast lähetysten ja nauhoitusten avulla?

 

5. Älä pelkää promootiota — olet asiakkaan asialla

Osalle verkkokurssien markkinointi tuntuu tyrkyttämiseltä ja epämielyttävältä, vaikka alunperinhän teit sisältösi auttaaksesi asiakkaitasi aihepiirin asiantuntijuutesi avulla, eikö vain? Älä siis turhaan ala arkailemaan markkinoinnin kanssa, vaan ymmärrä, että juuri tälläkin hetkellä joku voisi saada valtavasti hyötyä tarjoamastasi sisällöstä, mutta ei vain tiedä sen olemassaolosta.

Miksi siis tässä vaiheessa ajattelisit, että asiakkaille hyödyllisen sisällön saaminen myös heidän tietoisuuteensa olisi jotenkin negatiivinen asia? 
Muista, että uutta informaatiota valuu verkkoon valtavalla vauhdilla, jolloin monella on ihan aitoja haasteita löytää satojen vaihtoehtojen joukosta omaan tarpeisiin sopivia ratkaisuja. Oikea-aikainen markkinointi oikeaan kohderyhmään siis aidosti säästää asiakkaasi aikaa verkkoselailulta.

Varmista siis, että olet varannut riittävästi resursseja ja aikaa myös valmiiksisaadun verkkokurssin markkinointiin, jotta viestintäsi aidosti tavoittaa sellaiset henkilöt, joille verkkokurssisi sopii kuin nakutettu.

Oma kokemukseni on, että itseasiassa todella moni on kiitollinen saadessaan tiedon olemassaolevasta asiantuntijasisällöstäsi, josta aiemmin oli autuaan tietämätön. Kun uskot tai tiedät tuotteeseesi olevan erinomainen, on kaikkien ehdoton etu varmistaa, että mahdollisimman moni vaikuttuu viestinnästäsi.

 
Sani Leino

Sani Leino on sosiaalisen median ja myynnin asiantuntija, joka on ollut luomassa maailman ensimmäistä ammattilaistason digitaalisen myynnin tutkintoa “Professional Diploma in Digital & Social Selling” arvostetulle Digital Marketing Institutelle Irlantiin.

Jaa artikkeli

Keskustele