Sosiaalinen media on kuollut – kauan eläköön sosiaalinen massamedia

Kirjoittaja Virve Karinkanta 15.05.2017 0

Meillä on käsissämme monenlaiset massat 24/7 tavoittava media, joka on yksi tukevimmista yhteyksistämme maailmaan.

 

Se on uutis- ja ostoskanava, jossa kohtaamme toisemme. Se haluaa saada meidät reagoimaan. Se tietää, mikä juuri minua kiinnostaa juuri nyt ja tavoittaa minut tehdäkseen vaikutuksen. Ahdistaako?

Ei pitäisi, sillä se on täällä palvelemassa minua ja sinua – olet sitten tuote, palvelu, yritys, järjestö, poliitikko, viranomainen, työnantaja, työntekijä, kansalainen, kuluttaja tai ihan vaan ja ennen kaikkea ihminen.

Tuloksellisesti toimiakseen tämä sosiaalinen massamedia vaatii ymmärrystä – nyt enemmän kuin koskaan. Jokaisen markkinoijan kannattaakin sisäistää seuraavat neljä totuutta.

 

Sosiaalinen on liiketoimintaa

Sosiaalinen media synnyttää siellä toimiville liiketoimintaa. Se tavoittaa jo lähes kolmanneksen koko maailman väestöstä ja vuonna 2017 some-mainontaan käytetty raha tulee ylittämään 35 miljardin dollarin rajapyykin.

Se on yksi maailman kiihkeimmin kasvavista mainosmedioista. Se on hämmentävän henkilökohtainen, hauska, ärsyttävä, ahdistava, kustannustehokas ja niin irrottamaton osa arkeamme, että siitä täytyy ottaa tietoisia taukoja tai kokonaisia lomia.

Se on muuttanut tapaamme olla yhteydessä toisiimme, toimia ja ennen kaikkea kuluttaa kaikkea. Se on liiketoimintaa, jossa pitäisi ymmärtää mitä tehdä nyt ja mitä seuraavaksi.

 

Sosiaalinen on vaikuttavaa

Me ihmiset vaikutamme ja vaikutumme syvimmin vuorovaikutuksessa keskenämme. Se, että välissä on media, ei tee hommasta sen vaikeampaa.   

McKinsey vahvisti äskettäin, että jopa neljännes ostoksistamme pohjautuu sosiaalisiin suosituksiin ja sisältöihin.  Toki tuotekategoriakohtaisia eroja löytyy, mutta kasvusuunta on selvä.

Yritykset löytävät itsensä haastavasta tilanteesta. Samalla, kun sosiaalinen media on vaikuttavampi kuin koskaan aiemmin, on myös sen sisältömereen hukkuminen kokoajan helpompaa

 

Sosiaalinen ei ole ilmaista

Tuloksellinen some-markkinointi vaatii maksettua mainontaa.

Tätä tukee kahdeksan vuoden kokemuksemme sosiaalisesta liiketoiminnasta, mutta myös Gartner, joka on ollut asiasta selväsanainen. Ilmaisia kyytejä somessa ei ole ja maksettu näkyvyys on yhä tukevammin some-strategian pohja.  

Ei kuitenkaan hätää! Ensishokista selviämistä helpottaa usein sen selviäminen, ettei missään muussa mediassa ole koskaan aiemmin ollut mahdollista tavoittaa haluttua kohderyhmää yhtä tarkasti, yhtä hyvään hintaan.

Sosiaalinen media on dataa täynnä. Dataa, jonka perusteella voimme tunnistaa käyttäjien erilaisia elämäntilanteita, unelmia, ongelmia ja tarpeita. Näihin brändillä on mahdollisuus toimia vastauksena.

Se ei toki onnistu pelkällä rahalla ja oman sisällön mainostamisella.

 

Sosiaalinen vaatii luottamusta

Jotta voi olla vaikuttava, täytyy ensin olla tavoittava ja luotettava. Luottamusta on työlästä ansaita, mutta somessa ei ole muuta vaihtoehtoa.

Edelmanin luottamusraportin perusteella vuonna 2017 tuo rakennustyö on yritysten kannalta yhä haastavampaa. Ihmiset nimittäin kääntyvät yhä enemmän vertaistensa puoleen ja uskovat heitä yhtä herkästi kuin ns. perinteistä asiantuntijaa.

Jos yritys haluaa olla uskottavampi, täytyy olla inhimillisempi. Tämä onnistuu sosiaalisessa mediassa kolmella tavalla:

  1. Kuuntele ja keskustele – Se, mitä yritys tekee somessa, on uskottavampaa kuin mitä se mainostaa.
  2. Saa oma porukka mukaan – Ihmisten silmissä yrityksen uskottavin edustaja on sen työntekijä.
  3. Käytä vaikuttajien voimaa  Vaikuttajamarkkinointi tuottaa tuloksia, koska jälleen – se luottamus.

Sosiaalinen media ei siis ole kuollut, mutta se on muuttunut. Siitä on tullut aikuinen.

 

Teksti: Virve Karinkanta
Tämä kirjoitus on julkaistu aiemmin Grapevinen blogissa

Jaa artikkeli

Keskustele