Sitä saat mitä seuraat – Mukauta somefiidisi paremmin palvelevaksi

Kirjoittaja Sani Leino 27.04.2018 0

Yksi tyypillisimmistä kritiikeistä sosiaalista mediaa kohtaan on kiukku oman somefiidin täyttymisestä kaikenlaisella hattarahutulla, joka ei tuota mitään arvoa. Tähän minulle on aina vakiovastaus, jonka toivoisin ihmisten ymmärtävän: 

 

 

Olet itse rakentanut oman uutisvirtasi omalla toiminnallasi. 

 

Voit siis itse vaikuttaa millaista sisältöä näet mukauttamalla uutisvirtaasi vastaavaan paremmin omia kiinnostuksenkohteitasi. Näin eri kanavista alkaa hiljalleen muodostua juuri sinua ja omia mielenkiintojasi paremmin vastaava kanava. Monen uutisvirran sisältö on sillisalaattia, joten on syytä ottaa hetki ja vaikuttaa sisältöihin mitä omaan uutisvirtaasi ilmestyy. 

Tässä viisi vinkkiäni, millä voit omalla toiminnallasi mukauttaa LinkedInistä itsellesi aidosti arvokas ammatillinen kanava:

 

 
 
  1. Valitse ensin haluatko seurata uutisvirrassa suosituimpia vai viimeisimpiä päivityksiä.

Pomppivatko vaikuttajien samat sisällöt jatkuvasti uutisvirrassasi vaikka seuraisit mielummin ajankohtaisia ja tuoreimpia tarinoita? 

Valitse siis ensin kumpaa uutisvirtaa haluat seurata. 

 
 

2. Piilota rohkeasti päivitykset, joista et koe saavasi arvoa. 

Jenkkivaikuttajan viraalivideo pyörii päivästä toiseen ruudullasi ja et jaksaisi enää lukea seitsemättäsadatta “awesome!” kommenttia? 

No problem. Paina kunkin päivityksen päältä kolmea pientä pistettä. 
Saat alasvetovalikon, josta voit kunkin päivityksen kohdalta painaa 

‘Hide this from feed’ -painiketta. Näin päivitys häviää uutisvirrastasi. 

Samalla annat LinkedInin algoritmille tiedon: 
“Hei, vähemmän tälläistä sisältöä uutisvirtaani kiitos!”

Sama toimii sekä käyttäjien päivityksille, että mainoksille.

 
 

3. Koulukaverin kalajutut eivät tuo juuri nyt arvoa sinulle ammatillisesti?

“Siis toi Raimo on livenä ihan hyvä tyyppi, mutta mä en aidosti jaksa näitä sen jatkuvia päivityksiä kolibrihäkkien siivouksista, joita tulee vähintään viisitoista viikossa! Pitääkö pistää välit poikki koko kaveriin??”

Ota Happea Harri hyvä. 

Ymmärrettävästi verkostosi koostuu kaikenlaisista kavereistä, joita on vuosien saatossa kertynyt erilaisista ympäristöistä. Nyt kun kotimainen väki on vihdoin alkanut aktivoitumaan LinkedInissä, joidenkin henkilöiden päivitykset eivät vain voi miellyttää kaikkia. Älä siis hikeenny, jos joku henkilö vie kaiken tilan virrastasi, eikä tuo juuri nyt sinulle arvoa, vaan lopeta seuraamasta tätä kyseistä tahoa joka saa sappinesteesi kiehumaan.

 

 

Kohtaan pääset käsiksi jokaisen päivityksen kautta, kohdasta “improve my feed” tai menemällä suoraan osoitteeseen: 

www.linkedin.com/feed/following/ 

Valitse kenen päivityksiä et missään nimessä halua nähdä, mutta ei halua poistaa henkilöä kontakteistasi. LinkedIn ilmoittaa vielä kohteliaasti: 

“Laita kaveri paussille rohkeasti, älä huoli, hän ei saa ilmoitusta.” 

 
 

4. Seuraa vaikuttajia, sidosryhmiä ja itseäsi kiinnostavia trendejä.

Itselleni LinkedIn rupesi aidosti muodostumaan ammatillisesti hyödyttäväksi kanavaksi kun ymmärsin, että mitä enemmän annan informaatiota algoritmille millaisesta sisällöstä pidän, sitä tarkempaa ja kiinnostavampaa sisältöä uutisvirtaani ilmestyy. Siksi ensiaskel onkin ottaa sellaiset sankarit seurantaan, joiden sisällöstä voisi aidosti olla itselleni hyötyä ammatillisesti. 

Pääset kertomaan LinkedInille omista mielenkiinnon kohteistasi ja seuraamaan vaikuttajia täältä: 

www.linkedin.com/feed/follow/

 
 

5. Sitoudu päivityksiin joista pidät, LinkedIn tarjoilee siten näitä lisää.

Paras tapa saada juuri sellaista sisältöä mitä haluat on sitoutua niihin sisältöihin, jotka ovat mielestäsi kiinnostavia. Käy siis kommentoimassa tai vähintääkin tykkäämässä sellaisista päivityksistä, mitkä ovat sinulle kiinnostavia, niin algoritmi pyrkii tarjoamaan näitä sinulle lisää. 

Muista, olet itse vastuussa omassa uutisvirrastasi, joten tee itse toimenpiteitä, jotta saat kanavista kaiken hyödyn irti myös ammatillisesti.

 

Kirjoittanut,

 

Kirjoittaja Sani Leino on sosiaalisen myynnin asiantuntija, joka on ollut luomassa maailman ensimmäistä ammattilaistason Sosiaalisen ja digitaalisen myynnin tutkintoa “Professional Diploma in Digital & Social Selling” arvostetulle Digital Marketing Institutelle Irlantiin.

 

https://www.edunow.fi/kouluttajat/sanileino/

Jaa artikkeli

Keskustele