Sisällöntuottamisen sudenkuoppia – tuottajan hajatuksia osa 1.

Kirjoittaja Joonas Villanen 11.05.2018 0

Sisällöntuottamisen sudenkuoppia - tuottajan hajatuksia osa 1. 1

 

Olipa kyse sitten yhdestä videosta tai kokonaisesta kurssista, hyvä sisältösuunnitelma auttaa sinua houkuttamaan ja koukuttamaan asiakkaan sisältöjesi pariin.

 

Suunnittelulla eroon jaarittelusta

Kameran punainen valo syttyy. Alat kertoa tarinaasi ja oppejasi. Päässäsi pohdit, oliko tässä liikaa vai liian vähän. Aika tuntui kovin lyhyeltä, joten on syytä puhua vähän pidempään. Eksyt aiheesta, jatkat silti. Poltat minuutteja kuin Ferrari kumia. Nyt ollaan jo syvissä vesissä ja video pitäisi saada lopetettua jotenkin fiksusti. Et keksi mitään ja vedät vain asian nippuun ja toivottelet tehokkaita päivänjatkoja.

 

EI NÄIN!

 

Tämä tyyli ei palvele ketään. Ei sinua saati sitten asiakasta. Jaarittelija ei näyttäydy rautaisena ammattilaisena, päinvastoin. Viet kuulijan aikaa ja käytät tärkeitä sekunteja turhanpäiväisyyksiin. Siksi onkin syytä miettiä, mitä sanot ja miten sisällön tärkeimmät asiat esiin TEHOKKAASTI JA SELVÄSTI. Kirjaa sanottavat asiat loogiseen järjestykseen, mutta älä aukikirjoita kaikkea. Varaa tilaa sille, että kerrot asiat omin sanoin ja omalla tyylilläsi.

 

Makean sisältöpalan resepti

Harva kotikokki onnistuu luomaan ruokaisia mestariteoksia ilman reseptiä. Sama pätee sisältöön. Hyvän sisällön resepti rakentuu kolmeen osaan, ja nämä osaset ohjaavat muun muassa jokaista omalle kanavalleni tuotettua sisältöä.

Kaikkia alkaa hyvästä introsta. Puhuttelet kuulijaa ja kerrot, mitä lisäarvoa olet hänelle antamassa. Annat lupauksen. Seuraavaksi avaat asiakkaallesi ja kuulijallesi, mistä sisällössä on kyse – esittelet, kuvaat, kerrot ja annat käytännön ohjeita sekä esimerkkejä onnistumisen tueksi.

Ihminen on luonteeltaan laiska, joten jokaisen sisällön tai videon on syytä muistuttaa asiakasta siitä, mitä hänen tulee videon katsottuaan tehdä. Yksinkertaisimmillaan se on kanavan tilaus. Monimutkaisimmillaan se saattaa olla jonkin tehtävän täyttö tai muu jatkotoimenpide. Pyydä katsojaa tekemään haluttu toimenpide ja samalla stimuloi häntä visuaalisen kehotteen kera. Näin saat parhaan mahdollisen tuloksen…

Sisällöntuottamisen sudenkuoppia - tuottajan hajatuksia osa 1.

Ole selkeä ja muista, että asiakkaasi ei ole alasi asiantuntija. Näillä vinkeillä kohti houkuttavampia ja koukuttavampia sisältöjä.

 

 

Jaa artikkeli

Keskustele