Sinä et tiedä mitään

Kirjoittaja Teemu Ruuska 15.10.2017 0

Jokainen on varmasti ollut palaverissa, jossa ollaan tehty päätöksiä tärkeiden asioiden suhteen. Siinä palaverissa on saattanut käydä niin, että joku henkilö on jyrännyt oman ehdotuksen tai mielipiteensä läpi ilman sen kummempia perusteluja. Vaikka muut ovat olleet epäileväisiä ja itsekin olet jäänyt miettimään ratkaisun oikeellisuutta, on henkilön asema, titteli ja kommentti ”Olen tehnyt näitä hommia 20 vuotta…” ollut riittävä perustelu sille, että asia etenee nyt tietyllä tavalla.

 

Minulla on näille henkilöille vain yksi kommentti: Se maailma, jossa elämme, sillä ei ole mitään tekemistä viimeisen 20 vuoden kanssa. Mielipiteet tai päätökset, jotka perustuvat pelkästään pitkään kokemukseen ja/tai omaan intuitioon, ei pitäisi enää päteä missään organisaatiossa.

 

Kenellekään ei varmasti ole uusi asia, että maailma on muuttunut ja muutoksen nopeus on jotain ennen näkemätöntä. OP:n pääjohtaja ja kohta eläkkeelle jäävä Reijo Karhinen kuvasi asiaa hyvin lauantaina Helsingin Sanomien Artikkelissa: ”Meillä on jo kiire saada toimihenkilömme ymmärtämään, että taito oppia uutta tulee olemaan aivan keskeistä. Ihmisten pitää herätä siihen, että tätä työtä, jota hän tekee, ei ehkä tulevaisuudessa ole.”

 

Olen itse viettänyt viimeiset vuodet erittäin tiivisti perehtyen digitalisaation ja siihen, miten pystymme hyödyntämään sitä esim. uusien asiakkaiden hankkimisessa tai eri prosessien tehostamisessa. Itselleni jo pitkään on ollut ylitse muiden: data, numerot ja analytiikka. Niiden avulla tänä päivänä ei käytännössä mitään päätöstä tarvitse perustaa enää kenenkään parhaisiin arvauksiin vaan perustuvat päätökset tutkittuun tietoon ts. faktoihin. Myös datan, numeroiden ja niiden analysoimisen avulla, päätöksien tulokset ovat selvitettävissä hyvinkin nopeasti. 

 

Ja silti vaikka yrityksillä on käytössä maailman kaikki data, niin päätöksiä tehdään edelleen perustuen pitkälle johdon omaan tuntumaan, näkemykseen ja kokemukseen. Sanon itsekin usein, että minunkin mielipide on vain minun paras arvaus niin kauan, kun minulla ei ole faktoja esim. dataa tai numeroita, joilla pystyn sen perustelemaan. Mutta siinä vaiheessa, kun olemme esim. analysoineet 1.000, 10.000 tai 100.000 kävijän liikkeet ja käyttäytymisen, on päätöksien tekeminen ja niiden perusteleminen huomattavasti helpompaa ja luotettavampaa. 

 

Pahimmillaan päätöksiä tehdään ilman mitään konkreettisia faktoja ja niin, että niiden tuloksia ei edes seurata. 

 

Klassinen todella helppo esimerkki on yrityksen nettisivut, jossa yrityksen johto miettii, että mitä etusivulla pitäisi näkyä ja minkälainen kuva ja teksti siinä pitäisi olla. Mitä halutaan kertoa ja ketä puhutellaan. Yrityksissä näkee vieläkin sitä, että nämä päätökset tehdään siltä istumalta ja sillä sitten mennään välittämättä siitä, mikä on lopputulos tai voisiko joku toinen vaihtoehto toimia paremmin.

 

Itse lähestyisin tätä asiaa esim. yksinkertaisen A/B testauksen kautta, joka lyhyesti tarkoittaa sitä, että osa sivuston kävijöistä näkee toisen kuvan ja tekstin, kun taas toiset kävijät näkevät toisen kuvan ja tekstin. Kävijät eivät tätä huomaa tai tiedä ja tämän jälkeen lähdetään tekemään seurantaa ja katsotaan miten käy. Analysoidaan vaikka 10.000 kävijää ja heidän liikkeet eri mittareiden ja tavoitteiden avulla. Yksi näistä mittareista voi olla esim. ”Bounce rate” joka on todella tärkeä mittari nettisivujen toimivuuden kannalta, koska se lukema kertoo, kuinka monta prosenttia kävijöistä poistuu nettisivuilta välittömästi ja kuinka moni tekee ainakin yhden klikkauksen ja jää tutustumaan palveluun. 

 

Tämä on vain yksi pieni esimerkki, jolla vain pyrin tuomaan sitä esiin, että mitään päätöstä ei pitäisi tehdä vaan omaan kokemukseen tai fiilikseen perustuen. Dataa on tänä päivänä kaikkialla ja hyödyntämällä sitä päätöksissä on varmaa, että jokainen yritys tekee parempia ja tuottavampia päätöksiä.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

Teemu Ruuskalla on pitkä kokemus niin rekrytoinnista, suorahausta, myynnistä, markkinoinnista, online busineksesta kuin kokonaisvaltaisesta liiketoiminnan kehittämisestä. Teemu on osakkaana useassa yrityksessä ja vuodesta 2014 asunut Madridissa, Espanjassa, jossa hänen kansainvälinen näkemys ja osaaminen on myös kasvanut uusiin mittasuhteisiin.

Jaa artikkeli

Keskustele