Oppimiskäyttäytyminen on muuttunut – mitä tämä tarkoittaa asiantuntijalle?

Kirjoittaja Joonas Villanen 12.02.2018 0

Avaan LinkedInin. Käyn läpi päivän saatteessa syntyneet keskustelunavaukset. Luen läpi kommentit. Moni asiantuntija komppaa avauksia. Kyllä, asiakkaiden ostokäyttäytyminen on todella muuttunut toteaa myyntiä työkseen tekevä Rami…

Muutoksen seurauksena myynnin ja asiantuntijoiden on muutettava toimintatapojaan. Enää ei riitä, että käy kauppaamassa ovelta ovelle… Monelle jopa soittaminen on poissuljettu.

 

Myynnin on reagoitava – pitää olla läsnä siellä, missä asiakkaatkin ovat ja samalla myyjän pitää pystyä auttamaan ja oivalluttamaan asiakkaita tietorikkailla sisällöillä.

 

Auttavan sisällön tavoite on auttaa asiakkaita tekemään parempia päätöksiä – valitsemaan meidän myyntiorganisaation kilpailijoiden sijaan. Auttavan sisällön seurauksena jokin muukin kuin ostokäyttäytyminen on muuttunut. Kuluttajina ja ostajina olemme alkaneet oppia itseohjautuvasti. Kulutamme tunteja tiedonhakuun. Valistamme itsejämme. Olemme valjastaneet verkon opin välineeksi.

Nykyään verkko tarjoaa melkein kaiken tarvittavan, jos vain osaa etsiä.

 

Mitä tämä tarkoittaa asiantuntijalle?

Kärjistäen, oppimiskäyttäytymisen muutos tarkoittaa asiantuntijalle sitä, että liiketoiminta ja sitä tukevat toiminnot tulee miettiä isommin ja monipuolisemmin. Faktahan on, että maailma on vain klikin päässä, joten asiantuntijat mahdollisuudet ovat maarajoja suuremmat.

 

Kouluttava ja konsultoiva asiantuntija on ajettu nurkkaan, josta ulospääsy tarkoittaa muutakin kuin yrityskäyntejä.

 

Globaalissa ja lokaalissa kisassa pärjäävät ne, jotka jakavat osaamistaan avoimesti ja pyyteettä erimuotoisin sisällöin. Ensin kasvatetaan seuraajat – ansaitaan luottamus. Luottamuksen kasvaessa alkaa matka kohti liiketoiminnan skaalausta maksullisin sisällöin ja kurssein. Webinaarien varaan rakentuu mukavan kevyt myyntiputki, joka ohjaa ansaitut seuraajat kohti maksullisia kurssikokonaisuuksia.

Parhaimmillaan ilmaiseksi jaettu sisältö yhdessä maksullisten kurssien kanssa tuottaa asiantuntijalle vuoden tai kahden tulot normaalin liiketoiminnan rinnalla… Ja vielä ilman, että asiantuntija joutuu juoksemaan maakunnasta tai yrityksestä toiseen.

Onnistuminen vaatii rohkeuden lisäksi valveutuneisuutta ja investointeja, mutta hyvin suunniteltuna se toimii asiantuntijan eduksi tästä hetkestä vuosia eteenpäin.  

 

Syleile muutosta, tee vähemmällä enemmän

Tämän kirjoituksen tarkoituksena oli herättää sinut, asiantuntija, ajattelemaan omaa toimintaasi uudesta kulmasta. Miten sinä voit palvella asiakkaita ja auttaa heitä oppimaan ilman läsnäoloasi. Miten sinä voisit tuoda nykyisen toiminnan rinnalle uutta liikevaihtoa verkosta? You know, paikasta, mistä asiakkaat hakevat tietoa oppimispolun alkuvaiheilla.

Pysähdy, mieti, kirjaa ja tartu toimeen.

—–

Kyteekö ajatuksissa ajatus omasta verkkokurssista? Olehan yhteyksissä, niin jutellaan. www.joonasvillanen.com 

Jaa artikkeli

Keskustele