Nyt on tarvetta visionäärille ”taivaanrannan maalarille”

Kirjoittaja Teija Rantanen 06.06.2017 0

Niitä päättäjiä, joilla on jarruvalot päällä puuhatessaan, riittää joka yrityksessä. Sitäkin
porukkaa on ihan riittävästi, joka suorittaa työnsä keskinkertaisesti. Mutta niitä, jotka hoitavat työnsä kiitettävästi ja jarruttamatta, tarkoitan parhaita alallaan, on aivan liian vähän.

 

Keitä ne parhaat alallaan ovat? Oletko sinä paras johtaja alallasi? Miten sinun panoksesi mitataan? Oletko uskaltanut ajatella, miten tiimisi pärjäisi ilman sinua? Kehitätkö itseäsi ja tiimiäsi? Voidaanko tämä todentaa? Tuottaako tiimisi riittävästi ja voiko tulos olla vieläkin parempi? Oletko todella pohtinut miten tulosta voisi parantaa vai tyydytkö tilanteeseen? Oletko oikeasti enemmän kiinnostut tittelistä kuin siitä mitä tittelin omaavan henkilön ajatellaan tekevän? Oletko sinä se johtaja, joka joskus oli kova tekemään duunia, mutta nyt antaa vain käskyjä ja uskoo asioiden paranevan kuin vahingossa? Vai oletko alaistesi unelma, kontaktien luoja, energinen tien ja suunnan näyttäjä, joka haluaa ja pystyy kehittämään toimintaa ja ymmärtää b2b toiminnasta enemmänkin kuin mitä ylipäänsä b2b tarkoittaa.

 

”No me ollaan aina oltu tämän kumppanin kanssa”, ” Oon sitä mieltä, että osataan tämä homma tehdä itse”, ” Noo, mennään nyt tällä, tämä on ihan hyvä näin” ja ”Meidän yrityksen kassan tilanne on ihan hyvällä mallilla”. Ovatko nämä vastaukset alallaan parhaan johtajan? Vai miettiikö alansa paras johtaja ensiksi, miten b2b-palveluiden maailmassa yritykset saavat toisistaan parhaan hyödyn? Onko nykyinen toimintamalli todella havaittu parhaaksi mahdolliseksi toimintamalliksi yrityksen kehityksen näkökulmasta?

 

Miksi niin moni yritys on sitä mieltä, että oma tuote / palvelu on järisyttävän hyvä, mutta se ei syystä tai toisesta mene kaupaksi. Kysyisinkin näiltä yrityksiltä, että miten itse reagoitte, kun teille tarjotaan b2b-palveluita? Ajatellaanko asiaa hyödyn ja edun kautta. Olen havainnut osan yrityksistä olevan sitä mieltä, että todella potentiaaliset asiakkaat ikään kuin tulevat itsestään ostamaan. Kysynkin tehdäänkö myyntiä ihan oikeasti aktiivisesti? Todella monen yrityksen kassa kirkuu uusia asiakkaita ja lisää kauppaa. Olisiko alansa paras johtaja jatkuvasti kartoittamassa uusia mahdollisuuksia, etsimässä uusia kontakteja ja nauttimassa, kun kontaktit ottavat yhteyttä. Olisiko alansa paras johtaja kehittämässä sekä suunnittelemassa toimintaa visionäärin lailla? Liiketoimintakehitys lähtee ihan muualta kuin LinkedIn kontaktien määrästä ja siitä miten kontakteja ylipäänsä hallitaan.

 

Mitä sitten pitäisi tehdä?

  1. Ihan ensimmäinen askel on se, että työntekijät ovat sijoitettu oikeanlainen tehtäviin. Ihan todella näin ei monessa yrityksessä ole vai mikä sairauspoissaolojen määrällinen tilanne olikaan? Kun henkilö on oikeissa tehtävissä, se on tuottava! Kun työntekijä on tyytyväinen, se tekee sitä, mitä se on palkattu tekemään eikä ”höntsää” jotakin muuta, kuten jaarittele työkavereiden toimia!

 

  1. Pitäisikö osa työntekijöiden tehtävistä ulkoistaa, jotta työntekijät voivat keskittyä siihen
    mistä todella tekevät rahaa yritykselle? 
    Kun tarkastellaan työntekijän päivää, pitää se sisällään osa-alueita, jotka eivät todella tuota yhtään mitään ja vie tekijänsä aikaa ja energiaa tuloksen tekemisestä. Koko yrityksen tasolla, kun katsotaan ulkoistamisen tilannetta, ollaan erittäin hyvällä mallilla. Emme enää kuvittele osaavamme esim. siivota aulaa itse, emme usko osaavamme hoitaa monitoimilaitetta itse, luotamme vartiointiliikkeisiin ja logistiikan jätämme ammattitaitoisille palveluntarjoajille.

 

Mikä siis on kaupankäynnin ja kehityksen esteenä? Yrityksissä toimivat työntekijät, jotka antavat lauseet ”No me ollaan aina oltu tämän kumppanin kanssa”, ” Oon sitä mieltä, että osataan tämä homma tehdä itse”, ” Noo, mennään nyt tällä, tämä on ihan hyvä näin” ja ”Meidän yrityksen kassan tilanne on ihan hyvällä mallilla”.

 

Vauhdilla myymään, kehittämään toimintaa ja luomaan oikeita kontakteja!

 

Teksti:

Teija Rantanen (Klikkaamalla siirry Teijan kouluttaja -profiiliin ProEdussa)

Yrittäjä / Myyjä / Myynnin valmentaja

 

Kirjoitus julkaista aiemmin JRR Servicen blogissa. 

Jaa artikkeli

Keskustele