Miten minä teen myyntiä

Kirjoittaja Tom Laine 26.06.2018 0

 

Viime aikojen koulutuksissa entistä useampi on kysynyt, miten itse käytän ”social sellingiä” (SoSe 😉 ) ja erilaisia verkkotyökaluja työssäni myynnin näkökulmasta. Kysytään paljon prioriteeteistani kanavien suhteen ja erityisesti, miten itse teen kauppaa. Ja niinhän se menee, että kyselyjen myötä on itsekin pitänyt miettiä, miten aikani oikeasti käytän ja mistä ne tulokset tulevat.

Tässä pieni avaus omista toimintatavoistani ja työkaluistani.

 

Minulla on huomattavan monessa somepalvelussa oma henkilöprofiili, mutta aikaani vietän vain hyvin harvassa ja hyvin harkiten. Somepalveluista Linkedin on selkeä ykkönen, mutta muistakin palveluista myynnin näkökulmasta pientä hyötyä löytyy. Mutta ei tässä niinkään somepalveluista, vaan muista työkaluista ja toimintatavoista, Linkedin social sellingistä voisi kirjoittaa vaikka pienen kirjan verran…

Koska aika on kortilla, on käytössäni parikin erilaista viestintäsovellusta, joilla pyrin tehostamaan tekemistäni.

Hootsuiten kautta jaan lähes kaiken Twitter-sisällön ja osan FB- ja Linkedin-sisällöistä, erityisesti silloin kun niitä pitää ajastaa, tai kun seuraan Twitterissä tiettyjä hashtageja. Alun alkaen pidin enemmän Tweetdeckin käyttöliittymästä, mutta palvelun tultua ostetuksi ja poistettua tuki muille somepalveluille kuin Twitterille, oli pakko löytää korvaava palvelu, ja siihen ainoa järkevä vaihtoehto oli Hootsuite. Hootsuiten näkymäänkin on pikku hiljaa tottunut, ja nykyään se on hyvin aktiivisesti käytössä varsinkin blogikirjoituksia ja tulevia koulutuksia markkinoidessa.

Franz on chat-keskustelujen isä ja äiti, palvelu, jota testasin jo aiemmin saamatta siitä juuri mitään irti, mutta jota olen nyt käyttänyt aktiivisesti vajaan vuoden verran, yrittäen saada hallinnoitua kaikkia niitä sekalaisia keskusteluja, joita on käynnissä monissa eri chat-työkaluissa. Franzin avulla hallinnoin Messengeriä, Telegramia, WhatsAppia, Slackia, Skypeä ja somepalveluiden keskusteluistakin monia. Franz on kaikkien chat-ominaisuuksia omaavien palveluiden keskittäjänä paras toistaiseksi löytämäni vaihtoehto.

 

Myynnin työkalut

Leadfeeder on nopeasti noussut tärkeäksi työkaluksi myynnin kannalta, vaikka alussa en palvelusta paljon irti saanutkaan. Nyt kun olen alkanut tajuta palvelun “jujun”, olen saanut siitä todella paljon irti. Linkittämällä Leadfeederiin CRM:n ja uutiskirjeet, ovat tulokset olleet yllättävänkin hyviä. Mielestäni Leadfeederistä pitää olla käytössä maksullinen versio, jotta siitä saa tehoja irti – näin kävi ainakin omalla kohdallani.

Pipedrivea olen käyttänyt melko vähän aikaa. Olen vuosien varrella testannut ja harkinnut suurta joukkoa CRM-työkaluja, mutta en ole saanut niistä irti mitään, mitä ei Excelissä olisi pystynyt hyvin pyörittämään. Edelleen Pipedriven käyttö on harjoittelua, mutta yritän vielä jonkin aikaa, ennen kuin luovutan…

Uutiskirjeet ja sitä myötä Mailchimp on jo vuosien ajan ollut osa työkalupakkiani, ja varsinkin vuodesta 2016 saakka erittäin tärkeä osa sitä. Uutiskirjeiden vaikuttavuus on kiitettävää, vaikka palvelun analytiikka onkin hieman kevyttä makuuni.

Hubspotista en ole saanut vielä kovin paljoa irti, mutta sen käyttöä haluan tehostaa jatkossa. Erityisesti verkkosivuilla uutiskirjeen tilauslomake ja siihen liittyvät ominaisuudet ovat toimineet osaltani hyvin, toivottavasti kuitenkin jatkossa vielä paremmin, kun opin käyttämään ominaisuuksia monipuolisemmin.

Näiden lisäksi käytössä on monen monta kanavaa ja palvelua, joiden kautta teen erityisesti markkinointia blogeille ja tuleville koulutuksille. Sisältömarkkinointi on aina ollut olennainen osa toimintaani, eikä se ole ainakaan vähenemään päin, kun viimeisen 2 vuoden aikana on tullut otettua käyttöön niin paljon erilaisia työkaluja verkkosivukävijöiden analysointiin, liidien tunnistamiseen, ja somen puolellakin vaikuttavuuden mittaamiseen on tullut uusia mahdollisuuksia.

Oma blogi on instanssina tärkeä erityisesti mitattavuuden takia, mutta entistä useammin teen vieraskirjoituksia paikkoihin, joissa kohdeyleisöni on jo ennestään laajasti läsnä. Jotkut näistä ovat yritysten blogeja, toiset toimialablogeja, liittojen ja yhdistyn blogeja, ja joissain tapauksissa yhteistyökumppanien blogeja. Kaikkien tarkoituksena on laajentaa tunnettuutta ja osaamisen esittelyä sellaisiin henkilöihin, jotka eivät muuten osaisi tai haluaisi omiin verkkosivuihini tutustua.

 

Kirjoittanut,

Tom Laine

 

 

Jaa artikkeli

Keskustele