Miksi verkkokursseja ostetaan?

Kirjoittaja Joonas Villanen 19.06.2018 0

 

Jokin aika sitten konsultoin IT-alan yritystä liittyen verkkokoulutuksiin. Kurssi oli jo tuotettu ja markkinointikin oli ehditty aloittaa. Kysyin, miten kurssi on myynyt?

Yrityksen edustaja kertoi tulosten olleen heikkoja. Hänen mukaansa ihmiset eivät halua tai ole valmiita ostamaan kursseja verkosta. Samaan hengenvetoon hän lisäsi, että kohtaamiset kiinnostavat enemmän.

Kyseenalaistan väitteen. Maailmalla verkkokurssit ovat nimittäin varsin suuri business monelle yritykselle ja konsultille. Kerroin, että epäonnistuminen johtuu usein siitä, että luomme kursseja vääriin tarpeisiin – emme ymmärrä asiakasta tai hänen tarpeitaan riittävällä tasolla.  

 

Tunnista yleisösi tarpeet

Kehitys kehittyy ja jokainen meistä joutuu arjessaan ja työssään kohtaamaan uutta lähes viikoittain. Työn luonne muuttuu, käyttöön tulee jatkuvasti uutta teknologiaa ja roolit monimuotoistuvat. Muutoksen keskellä itseohjautuvuudesta on tullut elinehto.

Muutoksen tuomaa tuskaa lievitetään tarjoamalla työntekijöille koulutuksia. Aktiivisimmat talentit hakevat sisäisten koulutusten ohella apua verkosta. Tästä johtuen YouTube on noussut maailman toiseksi suurimmaksi hakukoneeksi ja “How-To” sen suosituimmaksi hakutermiksi.

Edellinen lause kertoo sen, että verkosta haetaan apua akuutteihin ongelmiin. Tarpeisiin, jotka ovat läsnä nyt! Talentti tietää, mitä hakee. Kysymys on enää, kuka tarjoaa riittävän avun. Konkreettisesta ratkaisusta ollaan valmiita maksamaan, myös omaa rahaa.

 

Liika on liikaa!

Kouluttajat ajattelevat liian isosti. He näkevät verkkokurssien tavoitteena sertifikaatit ja plakaatit. Monet kritisoivat toisten kursseja siitä, että ne eivät tarjoa riittävästi teoriaa.

Totuus on kuitenkin se, että ostajat harvoin hakevat sertifikaatteja ja tunnustusta. He hakevat nopeaa ratkaisua akuuttiin ja konkreettiseen ongelmaan. Oma ostokäyttäytyminen todistaa tämän, sillä ostamani kurssit ovat olleet tukena juuri silloin, kun oma osaaminen on loppunut kesken.

Verkkokurssien myyntivaltti onkin juuri se, että ne ratkaisevat asiakkaan ongelman NYT! Tai ainakin tarjoavat konkreettiset askeleet ongelman ratkaisemiseksi. Ostajat haluavat ratkaisuja, eivät sertifikaattia.

Loppukaneettina totean, että mieti tarkoin, kenelle ja miten rakennat kurssisi. Älä yritä haukata liian isoa palaa kerralla. Älä tarjoa liikaa teoriaa vain sen takia, että haluat olla uskottava. Tarjoa konkreettisia, helposti ostettavia ja kulutettavia kokonaisuuksia siten, että ne vastaavat asiakkaan tarvetta.

 

Kirjoittanut,

Joonas Villanen 

Jaa artikkeli

Keskustele