Kun emme enää tajua työaikamme olevan työnantajan aikaa

Kirjoittaja Teija Rantanen 23.07.2017 0

Ihan ensiksi kerron, että uskon kiireen olevan tekosyy työn tekemättä jättämiseen. Vai oletko eri mieltä?

Olen yrittäjä ja myyjä ja kiinnittänyt huomioita siihen, että juttuja / blogeja / kolumneja kirjoitetaan huonoista myyjistä. Myyjistä, jotka eivät kerta kaikkiaan myy vaikka ostaja olisi kuinka valmis ostamaan. Mutta mitä siitä sanotaan, kun ostajaa arvostellaan? Kerron seuraavassa tarkemmin mistä kyse.

 

Loistava myyntispiikki takana, valtava “draivi”, vahva itseluottamus puhelimessa toimivalla myyjällä siitä, että nyt on kyseessä palvelu, joka ei jätä ostajaa kylmäksi. Myyjä lupaa yrityksen kassaan lisää rahaa!

 

Ostajan tehtävä puhelimessa on olla niin hankala kuin mahdollista. Saada myyjä kertomaan jotain sellaista, mitä hän ei ole ennen kuullut ja ostajan pitää saada hyöty tapaamiselle. Ostaja on asemassa, jossa hänen tulee määrittää tarjottavan palvelun / tuotteen tarpeellisuus ja nopeasti. Myyjä tekee hienoja suorastaan loistavia EI vastauksen taklauksia, ja lunastaa lupauksen eli pystyy lupaamaan tuloksia ja ilman tuloksia ei synny minkäänlaista laskua. Tähän saat vastaukseksi vielä kertaalleen “Mulla ei ole aikaa”, “Palaa myöhemmin asiaan”, “Mulla ei ole aikaa tällaiseen”.

“Myyjässä on vika, koska ei osannut kertoa hyötyjen ja etujen kautta palvelun / tuotteen tuomia mahdollisuuksia” sanoo eräs. “Myyjä ei ole osannut luoda merkitystä”, sanoo toinen. “Myyjä oli ihan varmasti tuotteen / palvelun esittelijä ei myyjä” sanoo joku. “Myyjä EI ole osannut kysyä oikeita asioita!” Parhaat arvostelut tulevat viimeisenä “Ei ole ratkaisumyyjä kyseessä” “Se on sellainen perinteinen puhelinmyyjä eli lukee paperista” ja naurut päälle.

 

Mennään puhelun alkuun, jossa myyjä esittää kysymyksen, kartoittaakseen asiakkaan tilannetta ja luo kysymyksellään samalla palvelulle / tuotteelle merkityksen eli kysyy kysymyksen, jossa kysytään, ”Kuinka usein teette aktiivista seurantaa tuotteen / palvelun osalta?” ja kun vastaus tähän on esimerkiksi” Mihin pyritte tällä?”, saattaa myyjä miettiä tietääkö ostaja lainkaan mistä kyse. Tarkkaan kun mietit kartoituskysymystä, voidaan todeta, että oikeastaan tämä kysymys on huikea. Kyseinen kysymys voi asiakkaan vastauksella osoittaa, että yksi tärkeä työ on tekemättä! Kun keskustelu päättyy lauseisiin ” Mulla ei ole aikaa”, ”Palaa myöhemmin asiaan”, ”Mulla ei ole aikaa tällaiseen” ei voi kuin ihmetellä.

Mielestäni tämä on Suomalaisen bisneksen ydinongelma. Olemme olevinaan kiireisiä ja tärkeitä ja emme usko puhelinmyyjän tuovan mitään lisäarvoa. Mutta eikö totta, että tärkein työ, jokaisen työntekijän kohdalla, on tehdä työnsä mahdollisimman hyvin aikaansaaden yritystoiminnan kehityksen, jatkuvuuden ja tätä kautta vaikuttaen yrityksen kassaan noususuhdanteisesti. Tätä nimenomaan puhelinmyyjä tekee, raakaa myyntiä, kassaan suoraa rahaa luoden ”win-win” asetelman.

 

Kiire on valtavan suuri tekosyy jättää työnsä tekemättä ja kysynkin miksi se hyväksytään?!

Jaa artikkeli

Keskustele