Kenet mainostaja tavoittaa Facebookista?

Kirjoittaja Anu Mikkola 04.06.2017 0

Suomalaisia Facebookissa on jo lähes kolme miljoonaa. Voidaan siis melko varmalla äänenpainolla todeta, että ihan jokaisen mainostajan kohderyhmä ja sidosryhmät voidaan saada kiinni Facebook-mainonnalla. Facebookin tehokkuudesta voidaan tietysti keskustella vielä tapauskohtaisesti.

 

Suomalaisia Facebookissa on jo lähes kolme miljoonaa. Voidaan siis melko varmalla äänenpainolla todeta, että ihan jokaisen mainostajan kohderyhmä ja sidosryhmät voidaan saada kiinni Facebook-mainonnalla. Facebookin tehokkuudesta voidaan tietysti keskustella vielä tapauskohtaisesti.

 

Suomalainen klikkaa Facebook-mainosta keskiarvolta 9 kertaa kuussa.

 

Mainosmedia vailla vertaistaan

Elämme ajassa, jossa mainonnan kohdentaminen on tarkempaa kuin koskaan ennen. Ja Facebook, tuo aikamme datajätti tarjoaa helppokäyttöisen alustan, jolla saamme pienilläkin resursseilla aikaiseksi kohdennettua mainontaa. Jos laittaa mainonnan suunnitteluun ja optimointiin vielä hieman aikaa, saadaan jo todella kohdennettua mainontaa aikaiseksi. Vai mitä olet mieltä Ritva, joka pidät kissoista, olet käynyt verkossa tutustumassa Some-mainonnan tehokurssiimme ja olet hetki sitten ajanut Helsingin Messukeskuksen ohi?

 

Miten suomalaiset käyttävät Facebookia?

22 % suomalaisista Facebookin käyttäjistä on paikannettu asuvan Helsingin alueella – siinä myös kanavan maantieteellisesti kilpailluin kohderyhmä Suomessa. Jos siis kohdennat muualle Suomeen hyvin tehtyä mainontaa, saat todennäköisesti parempia tuloksia, halvemmalla.

Maaliskuussa 2017 – 30 päivän aikana pelkästään pöytäkoneen kautta Facebookia käytti 11 % suomalaisista käyttäjistä. Loppuja 89:ää prosenttia varten on siis oltava sitä responsiivista sisältöä, eli mobiiliissa toimivaa ja siellä hyvältä näyttävää sisältöä – oli kyse sitten suoraan Facebookiin tuotetusta sisällöstä tai verkkosivuista, joille Facebookista liikennettä ohjataan.

Maaliskuun 2017 aikana keskiverto suomalainen klikkasi Facebook-mainoksia yhdeksän kertaa. Tämä keskiarvo siis kaikista suomalaisista Facebook-käyttäjistä. Mutta mites ne nuoret? Niitähän ei enää saa kiinni Facebookista?

Ei välttämättä kustannustehokkaasti, mutta kyllä sitä nuorisoa vielä tarvittaessa kiinni saa. Suomalainen 18–21-vuotias nimittäin klikkasi Facebook-mainosta maaliskuussa keskiarvolta 9 kertaa.

 

Kaikki saadaan kiinni, suurin osa tehokkaasti

Kun mainostaja tuntee kohderyhmänsä ja asiakkaansa ostopolun, on Facebook lyömätön väline vaikuttavaan markkinointiin. Jos vielä epäilet Facebookin (tai koko somen) toimivuutta alallasi, juuri sinun yrityksellesi, kannattaa olla yhteydessä.

 

Tämä kirjoitus on julkaistu aikaisemmin Grapevinen blogissa.

Jaa artikkeli

Keskustele