Kaksi sanaa: tavoite ja mittarit

Kirjoittaja Marika Siniaalto 26.05.2017 0

Kun treenaa maratonille, mitä pitäisi olla päätettynä? Juurikin niin: tavoite. Oli se sitten maaliviivan ylittäminen tai alle neljän tunnin aika, tavoite se kumminkin on.

Ja mistä tiedät, miten suoriuduit? Kyllä, juuri niin: mittareiden avulla. Jos tavoitteesi oli alittaa neljä tuntia, haluat varmasti maaliviivalla tietää kellonajan.

 

Tavoitteiden SMARTti kaava

Johdon konsultti Peter Drucker kehitti aikoinaan ”management by objectives” -johtamiskonseptin. Tähän konseptiin kuului tavoitteiden SMART-kaava. Kaava menee näin: Asetetun tavoitteen pitää olla…

 

  • S = Specific
  • M = Measurable
  • A = Achievable
  • R = Relevant
  • T = Time-bound

 

Jokaisen tavoitteen pitää siis olla täsmällinen, mitattavissa, saavutettavissa, kehityksen kannalta relevantti ja aikaan sidottu.

 

Maratoonarille se voi olla vaikkapa ”juoksen maratonin vuoden päästä alle neljään tuntiin”.

Verkossa ja sosiaalisessa mediassa se voi olla esimerkiksi ”puolen vuoden päästä saamme verkkosivujemme kautta 10 yhteydenottopyyntöä kuukaudessa”  tai ”kolmen kuukauden päästä Facebook-sisältöjemme kattavuus on keskimäärin 8000 henkilöä / päivitys”.

 

Takuutulos vai tulostakuu?

 

Kun lähdet tavoittelemaan maratonille yllä mainittua tavoitetta, täytyy investoida. Pitää ostaa hyvät juoksukengät, käyttää reilusti aikaa monipuoliseen treenaamiseen, mahdollisesti sijoittaa salikorttiin ja käydä huoltamassa lihaksia hierojalla. Lisäksi on syytä asettaa välitavoitteita ja mitata kehittymistä säännöllisesti.

Kun tavoittelet yhteydenottoja tai kattavuutta verkossa, täytyy investoida ammattimaiseen suunnitteluun ja toteutukseen. Ja tietysti asettaa tavoitteisiin sopiva mediabudjetti. On aivan eri asia tavoitella kymmentä kuin sataa yhteydenottopyyntöä. Jälkimmäiseen tarvitaan kymmenkertaiset panostukset sekä työn että mediabudjetin osalta.

Kun tavoite, mittarit ja investoinnit puhuvat samaa kieltä keskenään, voidaan antaa takuu tuloksista. Ammattilaisen homma on sen jälkeen keksiä keinot, kuinka niihin tuloksiin päästään.

 

Kirjoittaja: Marika Siniaalto

Julkaistu aiemmin Grapevinen blogissa

Jaa artikkeli

Keskustele