Facebook ei ole B2B-yrityksiä varten

Kirjoittaja Marika Siniaalto 21.05.2017 0

Sosiaalinen media täytyisi ottaa haltuun, mutta miten? Kun meidän yritys valmistaa paperikoneiden huoltohilavitkuttimia, ei meidän asiakkaat löydy Facebookista. Saati sitten Instagramista. Ja tärkeimpänä: minä itse en ole kummassakaan. Miten siis tehdä kanavavalinnat?

 

Somesta liikkuu monenlaisia huhuja ja urbaanilegendoja. Näiden tarinoiden kertojina kukoistavat hyvin usein B2B-yritysten edustajat. Viime aikoina olen saanut oikaista väittämiä oikein urakalla. Tässä legendoista 5 yleisintä:

 

Meidän asiakkaat eivät ole somessa

Väitteen esittää tyypillisesti sellainen ihminen, joka ei itse ole somessa. Koska Johtaja-Jaakko ei ole koskaan innostunut ”facettamisesta”, ei hänen mielestään yksikään järkevä yritysjohtaja voi toimia muutoin. Väite on ymmärrettävä, mutta toisaalta aivan yhtä absurdi kuin se, ettei kukaan juo alkoholia, jos itse on absolutisti. Viinaa ei kannata ryhtyä kokeilemaan välttämättä siksi, että tekee kohderyhmäkartoitusta, mutta suosittelen lämpimästi kokeilemaan somea. Yllätys voi olla melko suuri.

Kanava X ei ole b2b-yrityksille tarpeellinen / järkevä / ideaali

Yksi yleisimpiä kysymyksiä, jonka koulutuksissa kuulen, on se, että kannattaako b2b-yrityksen olla Facebookissa. Vastaus on aina sama: jos Facebook-tekemiselle on suunnitelma ja tiedetään, että sitä kautta saadaan potentiaalinen kohderyhmä kiinni, ilman muuta kannattaa olla! Facebookissa on yli puolet suomalaisista. Eiköhän sitä kautta saada kiinni niitä teidänkin asiakkaita. Sitä paitsi viestin ei tarvitse tai kannata olla missään some-kanavassa sitä normaalia yrityshumppaa. Mitäpä jos ideana Instagramissa olisikin rakentaa työnantajakuvaa nuoria lupauksia varten?

Meillä ei ole mitään sanottavaa

Oma asiantuntemusala tuntuu välillä melko triviaalilta. Mutta mietipä vielä hetki. Eikö teidän asiakkaanne koskaan kysy mitään ennen tai jälkeen kaupanteon? Nimittäin jos asiakasrajapinnassa olevat henkilöt saavat vastata samankaltaisiin kysymyksiin kerta toisensa jälkeen, voit olla varma, että näitä samoja vastauksia on jo etsitty verkosta. Siinäpä oiva blogin sisältösuunnitelma!

Kukaan ulkopuolinen ei osaa tuottaa meille sisältöä

Ei tietenkään! Vain sinä tiedät asioista tarpeeksi, jotta voit tuottaa yrityksellesi sopivaa sisältöä. Mutta hei, entäpä ne asiakkaat? Eikö nekään ymmärrä kaikkea? Ei varmasti. Kenelle sisältöä pitäisi tuottaa? Ai niin, sille asiakkaalle. Pitäisikö siis sisällön standardeja laskea? Voisiko sisältö olla sellaista, jota asiakkaasi arvostavat vai pitääkö sen olla niin monimutkaista, että vain sinä osaat tehdä sitä? Jos ajattelet yksinkertaisemman sisällön olevan mahdollista ja järkevää, kuka tahansa sisältöammattilainen pystyy auttamaan yrityksesi sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa. Kyllä, meitä sisältöammattilaisiakin on olemassa erikseen 🙂

Me kokeiltiin, mutta ei toiminut meidän tapauksessa

Millä mittareilla tämän totesitte? Mikä oli suunnitelma alunperin? Mitä tavoittelitte? Miten toteutus sujui? Miten pitkään jaksoitte yrittää? En nimittäin ole seitsemän vuoden aikana törmännyt yhteenkään yritykseen, jolle olisi käynyt noin ohraisesti kunnollisella suunnitelmalla, sen kurinalaisella toteuttamisella ja säännöllisellä tulosten mittaamisella. Yksi Facebook-mainos ei tee kesää kenellekään, mutta aidosti suunnitelmallinen ja järkevä tekeminen toimii varmasti missä liiketoiminnassa vaan. Varmasti.

 

Kirjoittaja: Marika Siniaalto

Julkaistu aiemmin Grapevinen blogissa

Jaa artikkeli

Keskustele