Lisää arvosteluja, lisää kauppaa

Kirjoittaja Teemu Ruuska 07.03.2018 0

 

Verkossa tapahtuva tuotteiden ja palveluiden ostaminen alkaa olla suurimmalle osalle suomalaisistakin arkipäivää. Vaikka Suomi on verkossa tapahtuvaan ostamiseen tullut aina esim. muita pohjoismaita jäljessä, oli 49% suomalaisistakin ostanut vuoden 2016 aikana verkossa, Postnordin viime vuonna tekemään tutkimukseen perustuen. Vastaavasti Ruotsissa lukema oli 67%.

 

Suomessakin kuitenkin ollaan pikku hiljaa hyvässä vauhdissa ja verkossa tapahtuva ostaminen yleistyy ja kasvaa vuosi vuodelta. Postnordin tutkimuksessa suomalaiset olivat maininneet syiksi tähän mm. helppouden, hinnan, laajan valikoiman sekä ajasta ja paikasta riippumattomuuden ja arvostelut.

 

Arvostelut ovatkin yksi merkittävimmistä asioista, jotka ovat yleisesti vaikuttaneet myönteisesti verkossa tapahtuvan ostamisen lisääntymiseen. Tässä muutamia mielenkiintoisia lukuja arvostelujen tärkeydestä verkossa tapahtuvan ostamisen kannalta:

 

Enemmän arvosteluja, enemmän kauppaa 2

88% luottaa verkossa oleviin arvosteluihin yhtä paljon kuin henkilökohtaisiin suosituksiin

.

Enemmän arvosteluja, enemmän kauppaa 1

Asiakkaat kuluttavat 31% enemmän yrityksiin, joilla on loistavia arvosteluja

.

Enemmän arvosteluja, enemmän kauppaa

72% muuttuu asiakkaiksi VAIN, jos yrityksellä on positiivisia arvosteluja

 

On sitten kyse tuotteista tai palveluista, niin arvosteluilla on valtava merkitys, kun luodaan luottamusta asiakkaan ja tuotteen tai palveluntarjoajan välillä. Tästä syystä olemmekin tuoneet arvostelut näkyvästi myös ProEdun palveluun ja kaikilla on mahdollisuus jättää ja lukea arvosteluja kouluttajista ja tulevaisuudessa myös heidän järjestämistään koulutuksista, verkkokursseista jne. 

 

Tämä tulee hyödyttämään ihan kaikkia. Kouluttajat saavat arvokasta palautetta, kun taas koulutuksista ja oman osaamisensa kehittämisestä kiinnostuneet henkilöt löytävät entistä helpommin ja varmemmin juuri itselleen sopivan koulutuksen ja kouluttajan. 

 

Kuitenkin olemme vielä alussa ja näin olemme tällä hetkellä keskittyneet siihen, että kouluttajien profiileihin tulisi mahdollisimman paljon arvosteluja, jotta koulutuksesta kiinnostuneen henkilön olisi helpompi tehdä ostopäätös. Kouluttajan osaaminen ja ammattitaito ovat kuitenkin ne kaikkein tärkeimmät asiat, jotka mietityttävät henkilöä, kun hän ensimmäistä kertaa pohtii kyseisen kouluttajan kurssille ilmoittautumista. 

 

Seuraavassa pari esimerkkiä Edunown palvelustä löytyvän Juho Toivolan arvosteluista. Juhon erikoisosaamisalueita ovat rekrytointi, henkilöarviointi, johtaminen & henkilöstön kehittäminen:

 

Enemmän arvosteluja, enemmän kauppaa 3

Arvosteluja Juho Toivolan profiilissa InHunt ProEdun palvelussa

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ 

Teemu Ruuskalla on pitkä kokemus niin rekrytoinnista, suorahausta, myynnistä, markkinoinnista, verkkoliiketoiminnasta kuin kokonaisvaltaisesta liiketoiminnan kehittämisestä. Teemu on osakkaana useassa yrityksessä ja vuodesta 2014 asunut Madridissa, Espanjassa, jossa varsinkin hänen kansainvälinen näkemys ja osaaminen on myös kasvanut uusiin mittasuhteisiin.

Jaa artikkeli

Keskustele