Dataohjautuva markkinointi – uutta ja ihmeellistä

Kirjoittaja Marika Siniaalto 14.05.2017 0

Data on aina ollut läsnä. Nyt siitä pöhistään enemmän kuin koskaan. Onko dataohjautuva markkinointi tai sisällöntuotanto todella jotain uutta ja ihmeellistä?

”Dataohjautuva markkinointi – uutta ja ihmeellistä” on julkaistu aiemmin LinkedIn Pulsessa.

 

Datan läsnäolo on kautta historian ollut järkkymätön. Nyt siitä pöhistään enemmän kuin koskaan. Onko dataohjautuva markkinointi tai sisällöntuotanto todella jotain uutta ja ihmeellistä?

 

Seksikäs nimi järkevälle tekemiselle

Mikä olisi dataohjautuvuuden vastakohta? Dataton ohjautuminen? Ei sentään. Se on perstuntuma. Tuttu juttu meille monelle valitettavan monesta asiayhteydestä. Perstuntuma on joskus jopa oikeassa, mutta sitten puhutaankin jo tuurista.

Dataohjautuvuus on liiketoiminnassa mielestäni perusoletus. Toivottavasti kovin moni ei tee investointipäätöksiä pelkästään perstuntumalla tai palkkaa uutta henkilöstöä, koska vaan tuntuu siltä. Samaa toivon markkinointipäätösten yhteydessä. Kuitenkin valitettavan moni hukkaa potentiaalia ampumalla haulikolla, kun kiikaritähtäinkin on tarjolla. Kun kerran dataa on olemassa, sitä kannattaa käyttää.

 

Miten digimarkkinointia ohjataan datan perusteella?

 

Tavoitteiden asettaminen

Jos tavoitteet verkko- ja sometekemiselle eivät vielä ole omassa yrityksessänne selkeitä, nyt on korkea aika. Ohjaaminen on täysin mahdotonta, jos ei tiedetä minne ollaan menossa. Käytä olemassa olevaa dataa tavoitteiden määrittelyssä vaikkapa näin:

  • Verkkosivuston analytiikka: tunnista lähtötilanne erilaisilla mittareilla. Esimerkiksi kävijämäärät, luettujen sivujen määrät, liikenteen lähteet, suosituimmat sisällöt, konversiot ja poistumisaste ovat tärkeitä mittareita lähtötason selvittämisessä.
  • Some-analytiikka: Saako tuottamasi sisältö tarpeeksi kattavuutta? Entä millä tasolla on sitoutumisaste? Kartoita näidenkin mittareiden suhteen lähtötilanne ja aseta sen jälkeen realistiset tavoitteet, kuten teit edellä verkkosivuston kanssa.

Edellä listatut asiat ovat verkkotekemisen tavoitteita, joita luonnollisesti pitää peilata liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Mikäli jokin mittari ei juuri teidän toimialallanne tue bisnestavoitteita, mieti mikä olisi hyvä vaihtoehto. Mitä pitää tapahtua verkossa, jotta pääsette liiketoiminnallisiin tavoitteisiinne?

 

Kohderyhmän tunnistaminen

Markkinointiviestinnän onnistuminen on tuotteen arvon lisäksi kiinni kahdesta asiasta: 1) huomataanko viestisi ja 2) meneekö viestisi perille eli luetaanko / katsotaanko sisältö. Jotta nämä molemmat menevät ns. maaliin, on ensisijaisen tärkeää tunnistaa kohderyhmä. Mieti millainen on tyypillinen asiakkaasi? Mikä häntä kiinnostaa?

Saat kohderyhmääsi koskevaa dataa esimerkiksi näistä lähteistä:

  • Asiakasrekisteri
  • CRM
  • Myyjät
  • Asiakaspalvelijat
  • Kokemus

Lisäksi on tietenkin tärkeää tunnistaa se, millaisia asiakkaita haluatte lisää. Ei kannata puhua sille porukalle, joka muutenkin ostaa vähän. Tunnista ostopersoona, älä segmenttejä. On aivan eri asia puhua lähiruokaa ja kestävää kehitystä arvostavalle Punavuoren hipsterille kuin 25-35 -vuotiaalle miehelle pk-seudulta.

 

Sisällön optimointi

Kun ostopersoonat on tunnistettu, on aika suunnitella kiinnostava viesti eli sisältö. Lisäksi on tarpeen miettiä sopiva sisältötyyli ja ääni (tone of voice) sekä kanavat, joissa ostopersoonat liikkuvat. Mainostaminen verkossa on kustannustehokasta, kun osataan kohdentaa oikein.

Saat sisällön suunnitteluun dataeväitä mm. näistä lähteistä:

  • Mediaseuranta
  • Some-seuranta
  • Google Trends
  • Web ja some-analytiikka
  • Kuuntelu & seuraaminen manuaalisesti

 

Miten pääsee alkuun?

Dataohjautuva markkinointi ei siis ole uusi keksintö. Se on hyväksi todettu ja paljon käytetty tapa toimia, joka on myöhemmin yritetty nimetä kuvaavasti. Helpoiten pääset datapohjaiseen tekemiseen kiinni sillä, että otat nykytilanteen haltuun olemassa olevien datalähteiden avulla. Jos lähde puuttuu, ota tehtäväksesi hoitaa asia kuntoon ja palaa asiaan, kun dataa on ehtinyt kertyä.

Mieti mittaamiselle ja analysoinnille omiin resursseihisi sopiva prosessi ja varaa aikaa näille tehtäville. Tämän jälkeen toteutus on kiinni lähinnä itsekurista ja ammattitaidosta. Joskus onkin järkevää luottaa ulkopuoliseen ammattilaiseen: määrittää strategia kokeneen asiantuntijan kanssa ja istua jatkossa alas säännöllisin väliajoin sparrauksen merkeissä.

 

Teksti: Marika Siniaalto
Tämä kirjoitus on julkaistu aiemmin Grapevinen blogissa

Jaa artikkeli

Keskustele