Asiakkaan tavoittamisesta

Kirjoittaja Ari Holm 06.03.2018 0

Ilman asiakashankintaa ei ole yhtään mitään! Ei asiakkaita, ei caseja, ei työstettäviä tarjouksia, ei kaupanpäätöksiä, ei referenssejä, ei suosittelua.

Asiakashankinta vaatii hurjan määrän työtä, ja juuri tähän osioon moni sinänsä hyvä myyjä hyytyy. Olen sitä mieltä, että asiakashankinnan osaamisella määritellään todella vahvasti tuleva kaupallinen menestys.

Kun opit löytämään tuotteistasi ja palveluistasi aidosti kiinnostuneita, eli aitoa hyötyä saavia asiakkaita, kauppa kyllä käy.

Asiakashankintaan menevän ajan määrä on kokemukseni mukaan viime aikoina kasvanut, ja monesta suunnasta kuulee kuinka vaikeata on päästä tapaamaan asiakkaita. Mutta onko asia todella näin?

Näkemykseen kätkeytyy paljon totta, ja mielestäni yksi isoin syy on se, että monella on vaikeuksia kuvata tarjotut edut ja hyödyt asiakkaan ymmärtämässä muodossa. Tämä liittyy viestin kirkastamiseen. Jos asiakkaalla ei ole mitään tietoa miksi hänen pitäisi tavata juuri sinut ja sinun tuotteesi, ei tapaamista yleensä järjesty.

Myyjää ei tarvitse tavata siksi, että hänen kauttaan saisi faktatietoa myytävästä tuotteesta ja palvelusta. Se tieto löytyy jo netistä.

Tämä tuo toisaalta hurjan erottautumismahdollisuuden. Persoonallisuus viestinnässä, esimerkiksi puhelimessa, sekä oma luova asiakaslupaus (esimerkiksi saat vähintään yhden uuden idean tapaamisemme myötä) toimivat mainiosti asiakkaan mielenkiinnon herättäjänä ja tapaamisten sopimisen pohjana.

Ennen oli tavattava fyysisesti kaikki potentiaalisilta kuulostavat asiakkaat, nyt aktiivista asiakasvalintaa voi ja pitää tehdä sähköisiä vempaimia hyödyntäen.

Kun olet löytänyt oikean kohderyhmän, lähesty sitä monikanavaisesti ja kruunaa tavoittelu puhelinsoitolla. Jos pystyt luomaan asiakkaalle arvoa, huomaat tapaamisia järjestyvän!

Tämä kaikki vaatii tietenkin luovuutta, hoksnokkaa, rohkeutta, päättäväisyyttä sekä ripauksen periksiantamattomuutta. Niitähän sinulla jo on kun tätäkin luet. 😉

Jaa artikkeli

Keskustele